Dynamic Web Service

Data-driven e-commerce: volg het voorbeeld van de melkboer

Er worden veel verschillende en vaak zeer radicale voorspellingen gedaan over de toekomst van e-commerce. Over één ding is men het in al deze voorspellingen roerend eens: de groei zal alleen maar blijven toenemen. Een onderdeel van het e-commerce proces waarvoor dit grote gevolgen heeft is datamanagement. Er komt steeds meer data op ons af en klanten verwachten dat we altijd op de hoogte zijn van hun specifieke situatie. Zijn organisaties hier wel klaar voor?

blog

De melkboer-beleving 
In theorie zou het zo moeten zijn dat je bij elke vorm van interactie met de klant steeds beter in staat bent om zijn of haar wens in kaart te brengen. Dit noem ik ook wel de ‘melkboer-beleving’. Voor de melkboer was dit vroeger namelijk heel gemakkelijk, hij had een vaste klantenkring en wist wie zijn klanten waren, waar ze woonden en wat ze wilden. Een belangrijk voordeel, want door te zorgen dat je de klant kent en herkent, ben je in staat om hem persoonlijk en op een relevante manier te benaderen.

Tegenwoordig is het niet meer realistisch dat we klanten bij naam kennen en uit ons hoofd weten wat ze willen hebben. Klantgegevens worden nu bijgehouden in substantiële klant- en prospectbestanden. Organisaties weten echter, dat de gemiddelde vervuilingsgraad van dergelijke bestanden tussen de 10 en 15 procent ligt. De oorzaak van vervuiling ligt vaak bij medewerkers die data invoeren. Mensen maken immers fouten en niets menselijks is ons vreemd. Zulke percentages kosten wel geld. Denk aan een klant die bij een mailing meerdere keren dezelfde aanbieding ontvangt, of het imagoverlies dat je lijdt door klanten die constant verkeerd worden aangesproken en dit vervolgens bijvoorbeeld geïrriteerd op Twitter uiten.

Data-driven 
Wanneer datakwaliteit en datamanagement niet op orde zijn, zijn alle data die u online en offline over uw klanten en prospects verzamelt, in feite waardeloos. Daarom is het belangrijk om op data-driven e-commerce te sturen. Dankzij goed klantdatamanagement en de inzet van een centraal klantbeeld bent u in staat om de klantgegevens al bij de invoer te controleren op dubbele of foutieve invoer en om de klantgegevens duidelijk inzichtelijk te maken. Op die manier heb je als organisatie betrouwbare klantdata waarmee je direct de interactie met de klant aan kan gaan, de klant kan herkennen en de klant zich uiteindelijk ook gekend voelt.

Klanten voor het leven 
Door hier in uw organisatie aandacht aan te besteden voelen klanten zich gewaardeerd en uiteindelijk is dat wat het verschil maakt bij het vergroten van het verkooppotentieel van een organisatie. Als uw e-commerce activiteiten vervolgens ingebed zijn in de strategische doelstellingen van uw bedrijf, zal dit ook bijdragen aan de kruisbestuiving van online en offline sales en uw organisatie helpen haar missie waar te maken. Wanneer het klantdatamanagement op orde is stelt dit uw organisatie in staat om elk contact aan te pakken alsof uw klanten weer een persoonlijk bezoek van de melkboer krijgen.

Zes tips voor data-driven e-commerce op een rij, vindt u in het volgende whitepaper:http://www.humaninference.nl/bedrijf/resources/whitepapers/whitepaper-e-...

bron: profnews.nl

  • Deel bericht

    Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn
  •  

    seo-logo