Dynamic Web Service

Verwaarloos e-mailmarketing niet!

Verwaarloos e-mailmarketing niet!

E-mailmarketing wil maar niet wijken, de vele voorspellingen van zijn ondergang ten spijt. Maar geven we het eigenlijk wel de aandacht die het verdient?

Eerst maar wat cijfers: volgens onderzoek van Accenture Interactive geven klanten de voorkeur aan e-mail om met bedrijven te communiceren, niet sociale media of de chat. Daarnaast levert het ook nog steeds wat op. Tegenover iedere dollar die wordt geïnvesteerd staat volgens Amerikaanse onderzoeken 44,25 dollar aan inkomsten. De conversieratio van e-mail was 3,84 procent in het vierde kwartaal van 2013. Search en sociale media scoren echt veel lager.

Wat kun je er mee?
De doelstellingen van e-mailmarketing kunnen variëren. Voor de meeste marketeers staat verkoopbevordering voorop. Er zijn lage kosten mee gemoeid, dus blijft het een ideaal communicatiemiddel waar flink mee gescoord kan worden. Het genereren van leads, potentiële klanten, staat op de tweede plaats. Wel werkt dat beter bij B2B dan bij B2C. E-mailmarketing werkt minder goed voor het stimuleren van merkbekeheid, tenzij het de bedoeling is om een nieuw merk of product onder de aandacht te brengen van een bedrijf waarmee men al vertrouwd is.

untitled

Meten is weten
Om e-mailmarketing te laten slagen moet er worden gemeten. Cijfers over het openen van e-mail (open rates) zijn het belangrijkst. Die zeggen immers iets over de werking van koppen, de frequentie van nieuwsbrieven en de kwaliteit van je adressenlijst. Bij lage open rates loont het om kopregels en frequenties te herzien. Andere indicatoren zijn uiteraard klikratio (voor inhoud, opmaak, en de kwaliteit van de aanbiedingen. Click to Open (CTOR) zegt iets over de kwaliteit van de inhoud van je campagnes. Concentreer je niet te veel op cijfers van gisteren, maar gebruik indien mogelijk real-time data.

Segmentatie
E-mailmarketeers halen meer uit hun campagnes als ze hun doelgroep beter segmenteren en hun adressenbestanden opschonen: 22 procent van de verstuurde mails komen nooit aan. Er is goede technologie beschikbaar voor de automatische verzending van e-mail op het juiste moment. Zorg ook dat ontvangers makkelijk kunnen opzeggen en weeg goed je eigen belangen af tegen die van je klanten. Dat voorkomt onnodige irritatie.

Mobiel
897 miljoen mensen gebruiken mobiele e-mail, en de helft van alle e-mails worden op mobiele apparaten geopend. Zorg dat je campagnes mobielvriendelijk zijn en je mails via sociale media makkelijk kunnen worden gedeeld. Uit metingen blijkt dat mobiel steeds vaker bijdraagt aan het succes van e-mailcampagnes.

Email-Marketing-Cheat-Sheet

 

Bron: http://www.emerce.nl/

 

  • Deel bericht

    Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn
  •  

    seo-logo