Dynamic Web Service

SEO is meer dan alleen een goede plek in Google

 Wanneer ben je tevreden over je inzet van SEO? Als je hoog in Google verschijnt? Veel ondernemers letten inderdaad voornamelijk op de plek in de zoekresultaten. Er zijn andere indicatoren die je meer kunnen vertellen over het effect van je SEO. 

Als je bedrijf dankzij een goede search engine optimization (SEO) hoog in de zoekresultaten prijkt, is dat zeker positief. Maar dat is natuurlijk geen doel op zich. Je doet aan SEO om je business te vergroten. Meer opbrengst zou je doel moeten zijn. De vijf beste indicatoren die iets zeggen over het succes van je SEO staan zelfs helemaal los van de plek in de zoekresultaten. 

Organische bezoekers 
De meest eenvoudige manier om te zien wat het resultaat is van je SEO-inspaningen, is je bezoekersstatistieken te vergelijken met de periode dat je nog niet aan optimalisatie deed. Let hier met name op de ‘non-branded traffic’. In deze categorie vallen de bezoekers die je pagina hebben gevonden door het intypen van een zoekterm. Bezoek via een advertentie hoort daar dus niet bij. Ook wil je bezoekers wegfilteren die je hebben gevonden met zoeken op je bedrijfsnaam of je belangrijkste product. Met je SEO wil je een autoriteit zijn op jouw vakgebied in jouw regio, dus je wil vooral weten hoe je daar op scoort. Lees hier hoe je dat doet. 

Tel kwalitatieve en nieuwe links 
Links naar jouw pagina vanuit andere websites geven een goede indicatie over de kwaliteit van je site. Kennelijk vinden anderen jouw site de moeite waard om naar te verwijzen. Let hierbij wel op dat het moet gaan om kwalitatief goede links. Verwijzingen vanuit social media (behalve Google+) telt Google niet mee. En de boel belazeren door een kunstmatige linknetwerk op te bouwen zal ook niet werken. Probeer elke maand een paar goede links er bij te krijgen. 

 

Inhoudelijke kwaliteit 
De kwaliteit van de teksten op je site is wellicht niet in een cijfer of getal uit te drukken. Toch zou het een belangrijk speerpunt van je SEO-campagne moeten zijn. Als je je als een expert in je vakgebied weet te profileren, vergroot je tevens de kans dat mensen een link naar je pagina maken. Schrijf je bijvoorbeeld al een blog waarin je periodiek iets van je kennis laat zien? 

Verbetering van je conversie 

Met de moeite die je doet voor je SEO-strategie hoop je uiteindelijk meer te verkopen. Monitor daarom wat deze inzet doet met je conversie. Of je nou offerteaanvragen, inschrijvingen wilt op je nieuwsbrief of verkopen in je webshop wilt: zorg er voor dat je bezoekers makkelijk hun weg vinden. 

Bezoekersinformatie 
Blijven de mensen die je site hebben gevonden ook hangen of gaan ze snel weer weg (een zogeheten bounce)? Kennelijk vonden ze toch niet wat ze zochten. En hoeveel pagina’s klikken ze aan als ze op je site zijn? Check bijvoorbeeld of dit getal is toegenomen sinds je bent begonnen met SEO. Ook nuttig voor je analyse zijn de cijfers over terugkerende bezoekers. Zeker gezamenlijk kunnen deze gegevens je veel vertellen of je op de goede weg bent. 

Bron: BC.nl Tjerk Notten

  • Deel bericht

    Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn
  •  

    seo-logo