Dynamic Web Service

In 4 stappen meer klanten door social media

Social media is leuk, maar het wordt voor een ondernemer pas echt interessant als ze ook iets opleveren. Hoe zorg je daarvoor? Luke Summerfield beschreef op socialmediaexaminer.com een aantal handige social media tactieken om meer klanten te krijgen.
 

Om klanten te krijgen via social media zul je dat stapsgewijs moeten doen en ze bij elke volgende stap naar het einddoel leiden: de koop.

In 4 stappen meer klanten via social media

1. Zorg voor informatie en stel bronnen beschikbaar

Als je wilt dat een klant bij jou terecht komt zul je genoeg informatie(bronnen) beschikbaar moeten stellen via je social media kanalen zodat informatiezoekende klanten op jouw social media profielen terecht komen.

Besef dat potentiële klanten op dit moment nog helemaal niet geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst. Ze zoeken alleen informatie om hun probleem op te lossen. Als ondernemer of marketeer zul je in deze fase zo behulpzaam mogelijk moeten zijn. Het is nu dus geen tijd voor verkooppraatjes!

Probeer elke dag een aantal pro-actieve updates te plaatsen op je social media profielen en biedt oplossingen aan voor problemen van potentiële klanten zonder direct iets proberen te verkopen.

2. Laat de waarde van je product of dienst zien

Wanneer de potentiële klant zich op zijn gemak voelt met de informatie die jij hem hebt gegeven is hij klaar om zijn probleem of behoefte openbaar te maken. Het is nu tijd om de potentiële klant te wijzen op een aantal oplossingen. Hierbij kun je ook denken aan het uitleggen hoe een product of service een probleem oplost of aan een behoefte voldoet. Je kunt verschillende middelen inzetten om dit online via social media te doen. Denk bijvoorbeeld aan instructievideo’s op YouTube.

3. Laat de positieve resultaten zien

Je hebt potentiële klanten nu voorzien van informatie en ze uitgelegd hoe hun probleem opgelost kan worden. Er is een grote kans dat potentiële klanten die bij stap 3 van je sociale marketing strategie zijn aangekomen ook echt kopers worden. In principe zijn ze al onbewust geïnteresseerd in jouw producten of diensten alleen zoeken ze nog een positieve rationele bevestiging.

Op dit moment in het proces komen jouw marketingvaardigheden goed van pas. Biedt een korting aan, laat een demo zien, biedt een consult of trial aan. Zorg voor positieve prikkels die voor een extra reden tot koop zorgen.

4. Help bestaande en nieuwe klanten

Zoals je weet is het makkelijker om iets te verkopen aan een bestaande klant dan het vinden van een nieuwe klant. Als een potentiële klant eindelijk klant is geworden begint het echte werk pas. Je moet zorgen dat deze klant een vaste en loyale klant wordt. Probeer van elke klant een ‘brandadvocate’ te maken. Probeer je vaste klanten dus op allerlei manieren aan je social media profielen te laten binden. Geef ze bijvoorbeeld een extra korting als ze je Facebookpagina like.

 

Bron: b2bcontact.nl

  • Deel bericht

    Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn
  •  

    seo-logo