Dynamic Web Service

Hoe kies je het juiste SEO bedrijf ? 8 tips

Investeer een klein beetje in kennis

 

Je hebt dan misschien niet zelf de nodige tijd of zin om aan seo te gaan doen maar een beetje kennis van hoe de zaken werken is een MUST ! Hoe kan je anders gaan beoordelen of een seo bedrijf zijn werk goed/slecht doet ?

Schuim dus een tijdje het www af, volg desnoods een opleiding om toch een basis kennis op te doen die iets verder gaat dan : “mijn meta tags moeten goed zijn en ik heb veel links nodig..” 

 

Mensen die weinig kennis hebben van het internet gebeuren denken nog steeds dat betere plaatsen in de zoekresultaten zullen zorgen voor meer bezoekers die op hun beurt gaan zorgen voor meer inkomsten , en ik ga dat niet totaal tegenspreken.

 

Ik denk dat het finaal op dit neerkomt = wij willen meer cash binnen halen met onze site (direct/indirect).

 

Voor je dus naar een seo bedrijf stapt lijkt het me beter om :

 

  1. Bestaande klanten en bezoekers op je site om feedback vragen
  2. Een usability onderzoek te doen (zelf of laten doen)
  3. Eventueel een conversie optimalisatie bedrijf onder de arm te nemen

 

Het heeft geen zin om cash in seo te gaan stoppen als basis zaken op je site niet goed werken of onduidelijk zijn.

 

Dus het kan zijn dat je geen seo bedrijf moet gaan inschakelen maar eerder een usability bureau of conversie optimalisatie bedrijf. Vergeet ook niet dat je enkel focussen op zoekmachines geen goed idee is. Als het algoritme morgen wordt aangepast je dondert van plaats 5 naar 50 heb je een 'probleempje'.

 

Stel dus eerst een duidelijk doel en kijk dan wie of wat je nodig hebt om naar dat doel toe te werken.

 

 

Als blijkt dat je er wel een nodig hebt

 

Dan zit je beter eerst even ‘aan tafel’ met het bedrijf in kwestie voor je je site uit handen geeft. En je neemt natuurlijk je vragenlijstje

 

mee (of beter het lijstje dat ik zou meenemen)

 

  1. Op basis waarvan wordt een seo campagne opgemaakt ?
    Wordt er eerst een analyse gemaakt van mijn site waaruit bepaalde punten naar voor komen en wordt de strategie daarop afgestemd of moet ik enkel keyword combinaties waarvan ik denk dat ik in de top 5 moet komen te staan op tafel gooien ?
  2. Welke factoren zijn  bepalend voor goede resultaten ?
    Daarom dat zelfstudie in de materie van belang is. Hier hoor je gelijk of ze er iets/niks van afweten en/of ze je iets proberen wijs te maken.
  3. Welke 'technieken' gebruiken jullie ?
    Wedden dat je in eerste instantie te horen krijgt dat ze enkel White hat technieken zullen gebruiken ? Ok, leg maar even uit dan…Vraag ze gelijk ook even of er ‘andere’ methodes kunnen worden gebruikt als je daar zelf op staat en indien ja, een lijstje graag met mogelijke risico’s daaraan verbonden.
  4. Hoe lang gaat dat duren ?

    Als er beslist wordt om een gooi te doen naar de top 3 voor keyword combinaties X en Y, hoeveel tijd zal dat in beslag nemen en blijven jullie daaraan verder werken of is het een eenmalig werkje en moet ik daarna zelf verder ? Aan de top komen is altijd mogelijk, er blijven staan, dat is een ander verhaal.

  5. Volgen jullie de zaak op en hoelang ?
    Worden verschuivingen in de zoekresultaten opgevolgd en wordt de strategie eventueel beetje aangepast waar nodig ? Gebruiken jullie analytics tools, indien ja, welke en wat ‘vertellen’ ze precies ? Worden er op regelmatige tijdstippen rapporten opgemaakt en samen met mij overlegd / besproken?
  6. Wat gaat me dat kosten ?
    Lijkt me evident maar zoals met alle biz deals in het leven , er moet een duidelijk prijskaartje aan vast hangen. Zij het een prijs voor het ganse project, zij het voor een doorlopend project. Bij een doorlopende opdracht wordt er meestal per containers gewerkt wat wilt zeggen dat jij per maand X aantal eur betaald en zij voor die X aantal eur werken uitvoeren.
  7. Maken we een duidelijk & transparant contract op ?
    In de meeste gevallen wordt er altijd wel een document opgemaakt maar zorg ervoor dat alle details er in staan.

    Klein voorbeeldje van hoe het verkeerd kan lopen. Je maakt een contract met Bedrijf X voor 1000 links @ 2 euro/stuk (wat voor mij al totaal verkeerd klinkt) maar blijkt bij de uitvoering dat zij het eigenlijk hadden over 1000 directory aanmeldingen 

  8. Referenties ?
    Veel uitleg hoeft hier niet dacht ik.. Contacteer een paar van hun klanten en vraag even hun ervaringen & resultaten met het bedrijf in kwestie.

 

Moraal van het verhaal

 

Als je een beetje professioneel bent ingesteld dan besef je dat je site :

 

  • Je bedrijf vertegenwoordigd
  • Je er je boterham (rechtstreeks / onrechtstreeks) mee verdient 

Je geeft een seo werk dus niet zo maar iemand uit aan het eerste het beste bedrijf die je een nummer 1 plaats in Google belooft… - Bron: E-Tail Belgie 

 

  • Deel bericht

    Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn
  •  

    seo-logo