Dynamic Web Service

Landingspagina’s die aanzetten tot actie

landingspagina.jpg

Hoewel ik niet zal proberen alle details van zoekmachine optimalisatie te bespreken, wil ik wel een van de meest gemaakte fouten door zoekmachine optimalisatie onder de aandacht brengen. De meeste internet marketeers richten hun aandacht voornamelijk op het kiezen van zoekwoorden en -termen (wat natuurlijk heel goed is!), en ze doen het ook niet slecht als het gaat om hoog in de zoekresultaten terecht te komen voor die termen door de website te optimaliseren en/of zoekmachine reclame in te zetten. Maar de meeste bedrijven zijn heel slecht in het ontwikkelen van een landingspagina, de plek waar mensen heengaan nadat ze op een zoekresultaat hebben geklikt.

Internet marketing door middel van landingspagina's is een van de gemakkelijkste en meest rendabele manieren om uw doelmarkt te bereiken, en het is een uitstekend middel om klanten te begeleiden bij het verkoopproces.Landingspagina's zijn niet meer dan een plek waarop doelgerichte informatie publiceert voor een bepaalde groep in uw branche. Ze worden niet alleen gebruikt bij zoekmachine optimalisatie maar ook bij andere internet marketing campagnes. Zo zijn landingspagina's ideaal voor het bijschrijven van speciale aanbiedingen die worden genoemd op uw website of kunnen ze een plek zijn waar bezoekers tot een actie kunnen overgaan die is besproken op een andere contentpagina (bijvoorbeeld van een Blog of E-book). Landingspagina's zijn ook geschikt voor het vertellen van een verhaal van uw bedrijf aan een specifieke doelmarkt, voor de promotie van een nieuw product of het verschaffen van meer informatie aan mensen nadat zij een nieuwsbericht hebben gelezen. Internet marketing campagnes zoals zoekmachine optimalisatie zijn – om een idee uit de klassieke definitie van de verkoopcyclus aan te halen – ontwerpen om de aandacht van prospects te trekken. De landingspagina's is waar u de volgende stap zet; wanneer u eenmaal de aandacht van uw publiek hebt, moet u de interesse van de klant vasthouden en verder ontwikkelen, zodat uw verkoopteam een bruikbare lead krijgt die zij kunnen begeleiden naar een geslaagde verkoop of zodat u mensen kunt verwijzen naar een verkooppagina zodat ze uw product direct zelf kunnen aanschaffen.

De content van een effectieve landingspagina is geschreven, u raadt het al, vanuit het perspectief van de klant, niet dat van uzelf. Landingspagina's moeten informatie verschaffen aan mensen die iets specifieks zoeken, informatie die gebaseerd is op de aanbieding of het zoekwoord die zij zojuist hebben aangeklikt. Veel succesvolle bedrijven hebben duizenden geoptimaliseerde landingspagina's. Maak niet de fout die zoveel bedrijven maken door heel veel geld te investeren in een internet marketing campagne voor zoekmachine optimalisatie en vervolgens al de bezoekers te leiden naar de homepage. Omdat de homepage zo'n divers publiek moet bedienen, kan deze nooit genoeg informatie bevatten voor elke zoekterm. Neem daarom de volgende richtlijnen voor landingspagina's in acht.

  • Zorg dat er niet te veel content op de landingspagina staat en dat de afbeeldingen niet afleiden: de landingspagina is een plek waar u eenvoudig informatie plaatst en waar u uw prospect heen hebt geleid om te kunnen reageren op een aanbieding. Houd het simpel.
  • Geef de landingspagina de uitstraling mee die past bij uw bedrijf: een landingspagina is een uitbreiding op de manier waarop u uwn bedrijf presenteert, dus deze moet dezelfde look-and-feel hebben als de rest van uw website
  • Schrijf vanuit het perspectief van de potentiële klant: denk goed na over welke mensen uw pagina's bezoeken en schrijf gericht voor die doelgroep. U wilt de bezoekers het gevoel geven dat de pagina gaat over hun problemen en dat u een oplossing kunt bieden.
  • Een landingspagina is een manier van communiceren, niet van adverteren: op een landingspagina communiceert u waardevolle informatie. Via advertenties zijn mensen op uw landingspagina terechtgekomen, maar als een potentiële klant  zich daar eenmaal bevindt, moet de landingspagina gericht zijn op het communiceren van de waarde van hetgeen u te bieden hebt.
  • Neem een citaat op van een tevreden klant: positieve gebruikerservaringen op een landingspagina werken uitstekend om bezoekers te laten zien dat anderen tevreden zijn over uw product. Twee zinnen met de naam van de klant (en eventueel zijn verhouding tot het bedrijf) zijn voldoende.
  • Zorg ervoor dat de landingspagina op zichzelf staat: het doel van een landingspagina is om potentiële klanten de gelegenheid te bieden  te reageren op een aanbieding, zodat u iets kunt verkopen. Als mensen uw landingspagina verlaten zonder iets te kopen, komen ze daar waarschijnlijk nooit meert erug. Daarom is het soms beter om uw landingspagina een geheel eigen plek te geven en geen links op te nemen naar een pagina.
  • Maak gebruik van meerdere oproepen tot actie: u weet van tevoren nooit welk aanbod een bepaalde persoon zal aanspreken, dus overweeg om er meer op te nemen. In de Business to Businessmarkt kunt u bijvoorbeeld op dezelfde landingspagina een white paper, een gratis proefversie, een winstcalculator of een prijsoverzicht aanbieden.
  • Vraag alleen om informatie die u echt nodig hebt: gebruik geen aanmelddingsformulieren waarop potentiële klanten allerlei gegevens moeten invullen – mensen zullen dat niet doen. Vraag alleen de minimale gegevens die u nodig hebt – een naam en e-mailadres als dat voldoende is, of misschien zelfs alleen het e-mailadres. Als u meer informatie vraagt, zal de respons lager liggen.
  • Vergeet de follow-up niet!: u hebt een fantastische landingspagina gemaakt met een effectieve oproep tot actie en de verkoopleads komen binnen. Dat is prachtig! Maar laat het hier niet bij. Zorg ervoor dat u elke respons zo snel mogelijk beantwoordt.

Bron: profnews.nl

  • Deel bericht

    Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn
  •  

    seo-logo