Dynamic Web Service

11 tips voor een Webshop te beginnen

 

 
 
 

Een webshop beginnen is al jaren niet meer een website in elkaar prutsen en de orders stromen binnen. Wil je succesvol zijn op een drukke markt die nog wel groeit, de volgende elf (ik begon met tien, was leuker, maar kom er toch op elf) tips:

Webshop starten?  11 tips:

1. Pak een Niche

Zorg dat je herkenbaar bent in je webshop. De Winkel van Sinkel heeft weinig kans om op te vallen. Specialist zijn in je webwinkel werkt. Kijk naar grote jongens als CoolBlue, die hebben voor elk marktsegment een eigen webshopetalage hebben (die aan de achterkant wel het zelfde is, maar dat is hun voordeel.) Probeer een URL te vinden die iets zegt over je product of dienst. Moeilijk soms, maar als het lukt des te beter.

2. Professionele webhopsoftware

Uiteraard is je budget bepalend voor je mogelijkheden. Maar verwacht weinig van lage investeringen in webshop software. Bereken goed als je een webshop huurt voor een bedrag per maand op welk tijdstip dat meer gaat kosten dan zelf laten bouwen naar wens en kijk of je dat kan financieren. Een huurshop is nooit van jezelf. Gaat de provider onderuit, ga jij ook onderuit. Belangrijk aandachtspunt bij goede software is ook adequate hosting. Een webshop hosten is heel anders dan een website. Ook biedt professionele webshopsoftware (zoals bijv. Magento) een haast ongelimiteerd groeiscenario in capaciteit en faciliteiten. Begin je klein en groei je uit je eerste concept, moet je weer van voren af aan beginnen. Reken dat goed door. Last but not least is professionele webshopsoftware goed te equiperen voor vindbaarheid in zoekmachines.

3. Persoonlijk contact

Ze zijn er nog: webshops waarbij de eigenaar zich achter een digitaal muurtje of alleen maar een e-mail adres verschuilt. Zorg voor zo veel mogelijk contactmogelijkheden, denk aan een chatmogelijkheid, zeker bij wat meer complexe producten. Een goed advies is goud waard, evenals even na aankoop van een product contact opnemen om te vragen of alles naar wens is. Overweeg zelfs een fysieke bezichtingsmogelijkheid bij wat duurdere producten.

4. Retourzenden

Hopelijk komt het niet voor, maar zorg voor een eenvoudige en goed werkende retourzendingsprocedure. Niet goed, geld terug! Doe je dat adequaat, zullen mensen eerder bij je terugkomen. Kijk hoe grote jongens als Wehkamp dat doen en leer er van.

5. Alle platformen

Zorg dat je webshop niet alleen alle gebruikte browsers op pc platformen zoals Firefox, Chrome en oh ja…ook nog Internet Explorer, ondersteunt, maar ook goed functioneert op tablets en smartphones. Er worden al meer tablets dan pc’s  verkocht en 60% van de internettijd wordt op smartphones doorgebracht. Is jouw webshop daar niet zichtbaar, verlies je mogelijkheden om je klant te bedienen.

6. Goede foto’s

Zorg voor professionele foto’s liefst meer foto’s van één product bij je presentatie. en noem al die foto’s , in de bestandsnaam en de ALT-tekst (het witte tekstvlakje dat verschijnt als je er met je muis overheen gaat), naar wat het voorstelt. Google kan niks met 12345678.jpg….

7. Originele beschrijvingsteksten

Ja, het is onnoemlijk veel werk als je veel producten hebt. Maar probeer zo veel mogelijk informatieve goede beschrijvingen bij elk product te geven. Dat waarderen mensen. Wees ook duidelijk en eerlijk over levertijden. Manage de klantverwachting goed! Dat je als beddenleverancier niet elk matras op voorraad hebt, begrijpt een klant heus wel. Publiceer ook onderhoudstips of dat soort informatie. Dat vinden klanten leuk en nuttig.

8. Klantendatabase

Zorg dat die goed beveiligd is en dat hackers daar niet bij kunnen. En realiseer je dat aan bestaande klanten iets verkopen, veel eenvoudiger is dan nieuwe klanten vinden. Beloon klantentrouw, communiceer regelmatig met hen en attendeer ze op nieuwe producten die passen bij wat ze al eerder bij je hebben aangeschaft. Gebruik je klantendatabase goed.

9. Reviews/Social Media

Zorg dat klanten over je producten kunnen praten, vertellen wat ze er van vinden. Onderzoek toont aan dat nieuwe klanten veel meer af gaan op reviews van derden dan op je reclamepraatjes. Deel het op social media die passen bij je klantenkring. Consumenten je klant? open een Facebookpagina en gebruik dat als communicatiekanaal .

10. Leveringsvoorwaarden

Zorg voor passende leveringsvoorwaarden, doe geen knip en plak van andere webshops.  Laat je goed informeren omtrent de specifieke wetgeving voor webwinkels die recent nog is aangescherpt. Zorg dat het een verplicht veld is om aan te vinken als iemand iets wil kopen bij je en in de tekst achter het aanvinkvakje via een hyperlink die voorwaarden kan inzien. Dat ze wel aanvinken maar je voorwaarden niet lezen is hun probleem dan. Jij bent juridisch ingedekt.

11. Afrekenen

Met opzet als laatste tip, want dat ik ook de laatste fase die een klant doorloopt als hij bij jouw webshop een product gaat kopen. Steek geld en tijd in het minimaliseren van het aantal schermen dat een klant doorloopt voordat hij zijn betaling kan doen ‘One Page Check-Out’. Een groot aantal klanten laat hun volle virtuele winkelwagentje staan als ze in de war raken van al die stappen in het afrekenproces.  Informeer klanten ook daarna over het verloop van het afleverproces,daarvoor bieden diverse bezorgingsdiensten standaard software.

Bron: B2Bcontact

  • Deel bericht

    Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn
  •  

    seo-logo